”Om du tänker positivt varje dag, arbetar hårt,
strävar efter att bli den bästa versionen av dig själv, omger
dig med inspirerande människor och aldrig ger upp …
… så finns det inga gränser för hur utbränd du kan bli.”

Svend Brinkmann, professor i psykologi

Citat speglar såväl den tidsanda vi lever i. Allt är möjligt, aktivitet och prestation värderas högt. I många stycken är dagens samhälle en utmanande livsmiljö för oss människor. Vissa sträcker sig så långt att de kallar det för ett sjukt samhälle. Oavsett vad man kallar det så är det här ett samhällsproblem, och det är vi som individer drabbas.

Några orsaker och exempel:

  • Gränserna har suddats ut mellan arbete och privatliv. Vi kan jobba när vi är hemma sjuka, eller med sjuka barn, med ett kanske inte alltid önskat resultat. Vi är nåbara praktiskt taget dygnet runt via mejl och mobil. Och samtidigt tar vi med oss privatlivet till jobbet på ett annat sätt än tidigare. Det är ju så lätt ta kontakt med släkt och vänner via mejl, sms och andra chattjänster. Tidigare behövde vi ringa, kanske gå via en växel eller be en kollega gå och leta reda på den vi vill prata med.
  • Vi lever i ett jämförelse- och prestationssamhälle. Vi förväntas vara lyckade och framgångsrika. Inte bara på sociala medier och i karriären, utan även i privatlivet. Ett exempel på det är den kanske vanligaste fredagsfrågan i många fikarum: Vad ska ni göra för kul i helgen? 
  • Vi lever i ett 24/7-samhälle där vi ständigt kan underhålla oss och konsumera. Vi behöver egentligen aldrig ha tråkigt, det finns alltid något att roa sig med i mobilen. Tänk tillbaka på den tid då affärerna stängde klockan ett på lördagar och man var tvungen att se till att man hade mjölk hemma så det räckte till måndag. Eller så fick man låna av grannen. 

Vad har då denna utveckling fått för konsekvenser, om vi tittar på individnivå?

För att belysa det på ett tydligt sätt kan vi använda oss av Maslows behovstrappa. Vi börjar nedifrån med människans så kallade bristbehov – de som behöver vara tillfredsställda för att vi ska må bra:

  • Fysiska behov (luft, mat, vatten, sömn, vila, fysisk aktivitet)
  • Behov av trygghet (boende, ekonomi, stabilitet, rutiner, förutsägbarhet)
  • Behov av gemenskap (kärlek, relationer med familj, vänner, kollegor)

De två översta stegen i behovstrappan utgörs av våra utvecklingsbehov:

  • Behov av uppskattning (status, makt, erkännande, uppmuntran, feedback)
  • Behov av självförverkligande (potentialer, talanger, kreativitet, lust)

Här i Sverige har det stora flertalet möjlighet att tillgodose sina bristbehov, de tre nedersta stegen. Men samtidigt är det här vi hittar många orsaker till psykisk ohälsa. För många av oss naggar våra grundläggande behov – det vi behöver för att må och prestera bra – i kanterna. Vi tullar på sömn och behov av återhämtning, vi lever snabbt och ad hoc – allt går ju att lösa med kort varsel. Vi prioriterar bort kontakt med vänner. För att ta några exempel. 

Samhället å andra sidan är inriktat på de två översta stegen i behovstrappan. Det är status att göra karriär, vi renoverar och renoverar, springer långlopp, reser för att uppleva nya länder och andra kulturer. Motton som ”sova kan man göra i graven”, ”all framgång har ett pris”och ”ensam är stark” har fått starkt fäste i samhället. Liksom frågan: Vad ska du göra för kul i helgen?

Lär dig navigera i dagens samhälle

För att möta det här behöver vi som individer utveckla vår personliga hållbarhet. Så vad är då det? Ett annat ord för hållbarhet är ”resiliens”. Det är per definition den långsiktiga förmågan hos ett system att hantera förändringar och fortsätta att utvecklas. Personlig hållbarhet eller resiliens handlar om vår förmåga att klara livets upp- och nedgångar. Att lära oss av dem, och kunna gå starkare ur svårigheter och motgångar.

Sedan har vi den nyckfulla dagsformen, som självklart påverkar oss. Har vi sovit dåligt eller vaknat på fel sida kan minsta sak kännas övermäktig. Men vi kan minska mängden dåliga dagar genom att se till att vi är personligt hållbara. Det är lite som med den där bägaren – hur full är den? Räcker det med en enda droppe för att den ska rinna över?

Tre kompetenser som är viktiga att ha för att må bra i dagens samhälle är:

Gör medvetna val – utbudet och möjligheterna är enorma idag. Men ingen kan springa på alla bollar. Tydliggör för dig själv vad som är viktigt på riktigt för dig och dina nära. Och vilken din ambitionsnivå är för de bollar de väljer – marathon eller dagliga promenader?

Sätt gränser – hur många timmar och hur mycket energi får jobbet ta från övriga livet? När kan du ställa upp för andra och när behöver du säga nej? Hur hanterar du tillgänglighet och uppkoppling?  

Gör plats för återhämtning – hur säkerställer du att du verkligen får regelbundna pauser? Vad ger dig återhämtning? Hur laddar du batteriet varje dag, varje vecka?

Men är det inte egoistiskt att prioritera sig själv?

Nej det är det inte, för hur du mår får ringar på vattnet. Det påverkar din familj, dina vänner, dina kollegor, de människor du möter i vardagen och de beslut du fattar – privat och i jobbet. Tänk bara på skillnaden mellan att vakna utvilad eller trött.