Att ha det trassligt med sömnen föder lätt stress och oro. Och om ens barn har svårt att komma till ro på kvällen eller vaknar gång på gång på natten, är det lätt att känna maktlöshet dessutom. 

Sömnkonsulten Lisa Carpevi delar här med sig av några råd som kan vara till hjälp om ditt barn har svårt att komma till ro – och som kan bädda för god sömn på sikt även för den som inte har problem i nuläget.

–Till att börja med, tänk: dygnsrytm, sömntryck, aktiveringsgrad. Se till att barnen får dagsljus tidigt på dagen och på så sätt bygger upp deras naturliga nivå av sömnhormonet melatonin, säger Lisa Carpevi. 

Man bör också se till att stänga av all apparatur med blått ljus (skärmar på datorer, telefoner och tv-apparater) och sänk/dimra starka lampor i hemmet minst en timme före läggdags, så att melatoninet ska kunna frisättas och väcka sömnigheten. 

– Skapa en rutin för att varva ner och komma till ro. Var noga med att äta regelbundet och näringsriktigt.

Det är också bra att hålla regelbundna tider för när man går upp och när man går och lägger sig så att kroppen vet vad som gäller och bygger upp ett naturligt förhållande till att sova. 

– Det blir ett slags social jetlag om man ändrar på de här tiderna från dag till dag, vilket kan göra att det blir svårt att till exempel somna på söndag kväll och vakna måndag morgon.

Nästa råd handlar om att röra på er, motionera och hålla igång under dagen, men även att skapa stunder för daglig och medveten återhämtning som inte handlar om sömn.

– Barn som sitter still och spelar eller tittar mycket på en skärm får i sig väldigt mycket blått ljus, rör sig för lite och får alldeles för många intryck, vilket skapar stress och oroar hormonsystemet – om de inte också får aktiveras och vara ute i dagsljus. Försök att hitta en balans som funkar och verkar sund!

Regelbundna tider, dagsljus, rörelse och motion, bra mat och balans mellan skärmtid och skärmfri tid är alltså i regel nycklarna till god sömn hos barn (precis som hos vuxna).

– Men sedan har vi de barnen som gör allt det här och ändå inte kan sova, kanske för att de är oroliga av något skäl, säger Lisa Carpevi. Försök då att kartlägga och förstå vad det kan vara som skapar oro. Finns det relationer som oroar? Är barnet stressat av för många aktiviteter eller liknande? Det kanske pågår en utvecklingsfas som gör att han eller hon har svårt att somna och somna om, eller har ett extra behov av trygghet.

– Jag brukar rekommendera att man först och främst skapar trygghet i barnets egen säng och sovrum. Men om det blir till en kamp kan det vara klokt att bryta mönster genom att låta barnet sova nära någon av sina föräldrar under en period. Jag har än så länge inte mött någon femtonåring som fortfarande väljer att sova med mamma eller pappa, så det brukar växa bort eller ordna upp sig om man inte gör för stor grej av det.

Vill du veta mer om sömn? Då kan du läsa en längre intervju med Lisa Carpevi här.