I slutet av intervjun med sömnkonsulten Lisa Carpevi (läs den här) berättar hon om att många har frågor om allt från öronproppar och tyngdtäcken till om man kan mäta hur man sover. Så vi bad om hennes bästa tips på saker som kan gynna sömnen. Här är hela listan:

  1. @somnkonsulten på Instagram och lisacarpevi.se
    Jag måste förstås ta tillfället i akt att tipsa om mig själv och mina kanaler för alla som vill lära/förstå mer om sömnproblem och vad man kan göra för att sova bättre och få hjälp med kartläggning och KBT-baserad coachning.
  1. SVTs TV-serie Din hjärna med Anders Hansen, överläkare i psykiatri

Lätta fakta om hjärnan och hur vi funkar. Handlar förstås om mer än sömn – precis som livet och precis som jag ser på sömnen. Det är helheten, det holistiska, som vi behöver ta tag i för att få en hållbar sömn.

  1. Sömngåtan av Matthew Walker

En forskningsbaserad, faktaspäckad ögonöppnare som på ett enkelt sätt förklarar sömn och varför vi behöver sova. Boken tar några timmar att ta sig igenom, men är verkligen värd besväret. Jag brukar kalla den för min bibel.

  1. 24-timmarskoden av Sanchin Panda

En livsstilsbok som nyligen har kommit ut på svenska och beskriver den cirkadiska dygnsrytmens betydelse väldigt väl. Här förklaras hur tajmningen av mat, sömn och träning ger effekt på hjärna, immunförsvar och vikt.

  1. Ouraring.com

Ringen som mäter och redovisar sömnen i en app i mobilen. Cool pryl och förvånande tillförlitlig i sin mätning, men den kan som sagt orsaka stress och tävlingslusta, vilket gör att man eventuellt stressar mer över sömnen och därmed sover sämre.

  1. Firstbeat.com

Här kan man hitta mer information om det livsstilsanalysverktyg jag för närvarande använder mig av i mina kartläggningar. Det brukar vara en aha-upplevelse att få syn på hur till exempel alkohol, tider för träning och mat respektive återhämtning påverkar nattsömnen.

  1. Insight Timer, Mindfulness och Yoga

Användarvänliga appar med både yoga och meditationer för att få hjälp med den medvetna återhämtningen. Vill särskilt slå ett slag för meditationsformen yoga nidra som mentalt arbetar igenom hela kroppen. Brukar vara väldigt uppskattad av den som har svårt att sova!

  1. Tyngdtäcke

 I vår familj har vi tre olika täcken, från olika leverantörer med olika tyngd och material: kisel, kedjor och fiber. Som med allt annat så är det väldigt individuellt vad man gillar, vilket gör att det är viktigt att det finns ånger- och bytesrätt hos företaget man köper av. Min upplevelse är att billigt varken är bra eller bäst!