I dagens snabba samhälle är det lätt att känna att tiden och energin inte riktigt räcker till. Kraven både på jobbet och hemma ökar och det blir allt tuffare att prioritera sig själv och den egna hälsan.

Egentligen behöver det inte vara särskilt komplicerat. Konsten är att komma till skott med det egna förändringsarbetet och ha rätt metoder för att behålla och utveckla de nya tankarna. Nu har vi dessutom ett nytt år i kalendern och kan ta draghjälp från den nystartskänsla ett nytt år kan ge oss.

Här kommer åtta råd till dig som vill komma igång med att skapa din hållbara vardag, bli en sustainare:

  1. Hitta motivationen.
    Ge dig själv tjugo minuter idag för att hitta din inre motivation, ditt varför. Formulera vad du vill uppnå med din förändringsresa. Vad kan du vinna?
  2. Boka tid med dig själv.
    Avsätt en konkret tid varje vecka till att arbeta med övningarna i arbetsboken, läsa en artikel eller göra en övning som finns på sustainyou.se. Tjugo minuter kan räcka långt.
  3. Ta en sak i taget.
    Att göra flera förändringar på en gång blir dig lätt övermäktigt. Börja med en ny vana och följ upp hur det går. När den väl har satt sig kan tar du itu med nästa.
  4. Välj bort aktiviteter.
    Det är vanligt att vi lider av aktivitetsöverskott. Vi har helt enkelt för mycket att göra och mer inbokat än vad som är vare sig möjligt, sunt eller hållbart. Se över hur en vanlig vecka ser ut. Prioritera sedan bort de ”måsten” som faktiskt inte är nödvändiga eller viktiga för dig.
  5. Hitta de små stunderna.
    I stället för att slösurfa kan du ägna tiden på bussen åt en artikel eller video om personlig hållbarhet, eller åt att njuta av det du har uppnått. Ja, just nu åker du kanske inte så ofta buss, men rådet är lika giltigt när du väntar på något eller sitter i soffan och slötittar på tv.
  6. Känn av batterinivån.
    Träna på att lyssna på din kropp och dina behov just nu. Prioritera regelbunden återhämtning. Att lära dig vad som ger återhämtning och säkerställa att du får tillräckligt av det i vardagen är av stor vikt vid.
  7. Sätt dina gränser.
    Var ärlig och känn efter om du just nu orkar det andra ber dig om. Säg nej utan dåligt samvete. Ett nej är samtidigt ett ja – till dig själv. 
  8. Be om hjälp.
    Prata med kollegor och familj om hur de kan avlasta dig. Var öppen med hur du mår och att du behöver stöd i ditt förändringsarbete. På så sätt bidrar du också till att minska stigmat kring stress och psykisk ohälsa. Vi behöver bli bättre på att prata om detta. Och att tillsammans skapa ett mer mänskligt klimat att leva och verka i.